Most lehet, hogy azt mondod: “Atya Úristen! Nekem minek kell ez az egész! Én nem vagyok sem könyvelő sem gazdasági szakember, nem értek ehhez!”
Először: ez nem kell! Nincs semmilyen törvényi kötelezettséged, hogy vezess egy külön vezetői rendszert. Semmi sem fog történni, ha ezt a részt kihagyod. És itt a semmin is van egy kis hangsúly. Ugyanis ha nem vezeted a költségeidet, akkor csak a bevételre tudsz csak koncentrálni, amivel nem tudsz annyi eredményt elérni, mintha a költségeket is felügyelnéd.
Másodszor: ha a vezetői rendszered maximálisan támogatja, akkor bizonyos lépések automatizálhatóak. A költségeket automatán be lehet sorolni a megfelelő költségnemek alá és kategórizálhatók, hogy állandó vagy változó költségről van-e szó.
Harmadszor: a költségek kategórizált, több szempont alapján való kezelése segítségedre lesz a költségek megtervezésében, az éves eredményterv elkészítésében és a fedezeti pont számításában.
Negyedszer: mivel a változó költségek olyan arányban alakulnak, ahogy a forgalmad is, ezért egy nem valószínű, ideális helyzetben, amikor csak változó költségeid vannak, akkor egy olyan időszakban mint például a COVID-19, nem mész tönkre. Ha csökken a forgalmad, csökken a költséged is. Ez persze nem valós helyzet, mert Magyarországon (és talán sehol) nincs olyan, hogy forgalom arányában fizeted a például rezsit vagy a bérleti díjat. Viszont tudod úgy alakítani a költségeidet, szerződéseidet, hogy forgalom arányú legyen a fizetés. Ezért ha látod, milyen arányban vannak a fix és változó költséged, könnyen tudsz efelé elmozdulni.
Ha nem vagy biztos abban, fel vagy készülve ezekre a járulékos feladatokra, akkor gondolkozz el, hogy
- tényleg szükséged van-e erre?
- rendszeresen fogod-e kezelni és figyelni az adatokat?
- meg fog-e térülni a plusz adminisztráció, amit ez az egész okoz?
Ha még nem vagy biztos abban, hogy ezt tényleg kelleni fog a céged jelenlegi állapotában, akkor is folytasd a következő réssze, ahol az Eredményről és a Fedezeti pontról lesz szó.